החלפת מעלית בבניין – איך עושים את זה נכון?

ישנן נסיבות שונות, בהן דיירי בניין עשויים להחליט על החלפת מעלית. חשוב לדעת, שמדובר בפרויקט בעל מורכבות רבה, הדורש שיתוף פעולה בין הדיירים, קבלת החלטות מסודרת ותכנון קפדני ומקצועי. כדי לבצע את התהליך על הצד הטוב ביותר, כדאי ללמוד על ההיבטים השונים של החלפת מעלית בבית משותף.

5 סיבות עיקריות להחלפת מעלית בבניין

מכיוון שמדובר בתהליך מורכב, צריכה להיות סיבה טובה לבצע אותו. הנה הסיבות העיקריות להחלפת מעלית, כאשר לעיתים כמה מהן מופיעות במקביל:

  1. התיישנות: עם השנים, נוצר במעלית בלאי טבעי שפוגע בתקינותה. ככלל, רצוי לשקול להחליף או לשפץ מעלית לאחר 25-20 שנות שימוש, אך ישנם מקרים בהם המעלית מתיישנת מהר יותר או לאט יותר. תהליך ההתיישנות של המעלית גורם לתקלות מרובות, רעשים, ניצול חשמל מוגזם, התחממות יתר וכדומה. בנוסף, יש לדעת שמעלית ישנה עלולה שלא לעמוד בתקני הבטיחות, המתעדכנים עם הזמן. בבדיקת הבטיחות החצי שנתית, בודק המהנדס את בטיחות המעלית אל מול תקני הבטיחות שהיו בתוקף ביום בו המעלית הותקנה, ולא מול תקני הבטיחות המחמירים הקיימים כיום!
    זאת לעומת מעלית חדשה, שעומדת בתקני הבטיחות המחמירים והעדכניים ביותר.
  2. תקלות: מעלית ישנה נוטה להתקלקל לעיתים קרובות, דבר שעשוי לפגוע באיכות החיים של דיירי הבניין או משתמשי המעלית. לעומתה, מעלית חדשה מדגם מוכר ואמין, המותקנת ומתוחזקת בצורה טובה, לרוב אינה מתקלקלת או נתקעת בתדירות גבוהה.
  3. שינוי בצרכים: לעיתים, החלטה על החלפת מעלית בבניין מתקבלת מכיוון שנוצרו תנאים חדשים המחייבים זאת. למשל: אם מספר הדיירים גדל, אם תשתיות הבניין עברו שינוי, או אם ישנו צורך להנגיש את המעלית לנכים.
  4. חיסכון בחשמל: סיבה נוספת שעשויה לעודד את הדיירים להחליף את המעלית, היא החסכון ארוך הטווח בחשמל. זאת מכיוון שמעלית חדשה צורכת משמעותית פחות אנרגיה ממעלית ישנה, ואף (בדגמים מסויימים) יכולה להחזיר חשמל לרשת. מה שמוביל לחיסכון בעלויות החשמל ולצמצום הפגיעה באיכות הסביבה.
  5. שיפור רמת החיים: ללא ספק, החלפת מעלית תהפוך את חיי הדיירים לנעימים ולנוחים יותר, מכיוון שהיא מאפשרת נסיעה חלקה ושקטה יותר. לרוב מעליות חדשות יהיו גם מרווחות יותר, מוארות יותר ונעימות יותר לנסיעה. מעלית חדשה גם תשפיע לטובה על נראות הבניין ותעלה את ערך הדירות בו.

האם יש חסרונות להחלפת מעלית?

כפי שניתן להבין, לעיתים אין ברירה אלא להחליף את המעלית. עם זאת, כדאי לדעת שלהחלטה ישנם גם חסרונות שכדאי לקחת בחשבון:

  • עלות: החלפת מעלית כרוכה בהוצאות משמעותיות עבור דיירי הבניין. העלויות תלויות בגורמים שונים, כמו מורכבות הפרויקט, גודל הבניין וסוג המעלית הנבחר.
  • משך הפרויקט: תהליך של החלפת מעלית בבית משותף עלול לקחת זמן ממושך, בהתאם לתנאי השטח. יש לקחת בחשבון את אי הנוחות שתיגרם לדיירים במהלך התקופה.
  • אישורים ותיאומים: פרויקט של החלפת מעלית בבניין כרוך בבירוקרטיה וניהול נכון. בין היתר נדרשת הסכמה של 75% מדיירי הבניין (כמו כן, בהתאם לסעיף 59ו לחוק המקרקעין, ייתכן שלא תידרש את הצבעתם של דיירי קומת הקרקע במידה והוחלט שנושאי המעלית בבניין לא נוגעים להם, אך זה אומר שהם גם לא יישאו בעלויות המעלית); במקרים מסוימים יש צורך באישורים של חברת החשמל ומכבי האש, ולאחר סיום ההתקנה נדרש אישור של מכון התקנים למעליות החדשות (מבוצע על ידי החברה המתקינה).

השלבים של החלפת מעלית בבית משותף

אחרי שהושגה הסכמת הדיירים, התקבלו האישורים הדרושים והושג המימון, ניתן להתחיל בפרויקט תוך מעקב אחרי השלבים הבאים:

  • מינוי של יועץ מעליות על מנת לתכנן וללוות את הפרויקט – עדיף שיהיה מהנדס מוסמך למעליות שמספק גם שירותי ייעוץ ותכנון. התוכנית צריכה לכלול בין היתר את סוג המעלית ורכיביה, הגודל שלה, המפרטים הטכניים הרצויים, מגבלות ועוד. על התכנון להתחשב במגבלות התקציב ובצרכים הספציפיים של הבניין ושל דייריו.
  • היועץ יכתוב מפרט ובו כלל דרישותיו מהמעלית, בעזרת המפרט מבצע היועץ, בשיתוף הדיירים, מכרז (רשמי או לא) בין מספר חברות מעליות שונות. עם קבלת ההצעות יבצע היועץ טיוב וכיול של התשובות מול החברות, כדי שיתאימו בדיוק לצרכי הדיירים ודרישות המפרט.
  • לאחר קבלת ההצעות הסופיות מהחברות השונות, יעבד היועץ המהנדס את ההצעות ויציגן בצורה מסודרת, ברורה ושקופה לוועד הדיירים. ויחד הם ייבחרו את חברת המעליות איתה הם מעוניינים להתקדם.
  • בשלב זה ייתבצע מו״מ בין הדיירים וחברת המעליות, תוך כדי ליווי מקצועי מלא של היועץ המהנדס, בו גם ייבחרו כלל פרטי העיצוב של המעליות.
    בסיום המשא ומתן- ייחתם חוזה מחייב בין חברת המעליות לדיירים, ולאחריו יוזמנו רכיבי המעלית לקראת התקנתם.
  • לאחר הגעת הציוד לארץ, תבצע חברת המעליות פירוק של המעלית הקיימת, ותתקין את המעלית החדשה. מדובר בתהליך שיכול לקחת מספר שבועות לא מבוטל. זוהי תמיד תקופה מאתגרת לדיירי הבניין, ויש להיערך אליה.
    כל התהליך מבוצע בליווי צמוד של יועץ המעליות שמהווה סמכות מקצועית מטעם הועד.
  • עם סיום ההתקנה ואישור מכון התקנים למעלית- תבוצע בדיקת סקר מעמיקה על ידי היועץ המהנדס, על מנת לוודא את תקינות ובטיחות המעלית בסיום ההתקנה.
החלפת מעלית בבניין

קבוצת ריפס מעליות – ליווי, ייעוץ ותכנון של החלפת מעליות

החלפה של מעלית בבניין היא תהליך מורכב ולא פשוט, שדורש ידע, העמקה וקבלת החלטות מושכלת. הזמנה של מעלית לא מספיק איכותית, תכנון לקוי או התקנה לא מקצועית, עלולים לגרום לנזקים רבים ולהוצאות נוספות.

לכן, אם אתם מתכננים להחליף את המעלית בבניין, אנחנו מציעים לכם להיעזר בשירותי התכנון, הליווי והבדיקה שלנו. אנחנו נלווה את הפרויקט לאורך כל הדרך בשקיפות ובמקצועיות, על מנת שההחלפה תעבור בצורה החלקה ביותר, תעמוד במסגרת התקציב ותבוצע על ידי חברה אמינה המוסמכת לכך.

בסיום הפרויקט נערוך עבורכם סקר עומק מקיף של כלל מערכות המעלית, על מנת לאתר ליקויי התקנה ולוודא שהיא תקינה ופועלת כראוי. כך תוכלו לדעת שהבניין שלכם התחדש במעלית בטיחותית, נוחה, מעוצבת ואמינה, שתשרת אתכם היטב לאורך שנים רבות.

אם אתם זקוקים לשירותי תכנון, ייעוץ וליווי בתהליך החלפת המעלית שלכם, צלצלו אלינו למספר 09-7423472 (אפשר גם בווטסאפ לאותו מספר) ונשמח לעמוד לרשותכם.